Mijn leven als allochtoon - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Verstappen - WaarBenJij.nu Mijn leven als allochtoon - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Verstappen - WaarBenJij.nu

Mijn leven als allochtoon

Door: Ilse Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

21 Maart 2005 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!
Ik hoop dat jullie iets van mijn vorige bericht hebben begrepen....beetje onsamenhangend, vol spelfouten en van de hak op de hak....
Dat krijg je als je onder tijdsdruk zit en wanneer de stroom steeds uitvalt zodat de kans er is dat je je hele tekst weer kwijt bent!!!
Bedankt voor alle reacties iedereen!! Kei leuk!!!!

Maar even over dat uitvallen van de stroom...normale zaak hier!! Vrijdag waren we uit eten, viel de stroom ook al uit. Erg apart in het donker eten, maar ook gen stromend water meer! Dat is dus minder! Vrijdagavond werden we toen na het eten door een kennis opgehaald (een man van 81)(ja,ja,onze vrienden!!)omdat hij niet wilde dat we de eerste avond alleen in het pikkedonker over straat liepen. Er wordt hier zo goed voor ons gezorgd. Niet normaal meer, de mensen zijn echt zo behulpzaam en ook onze huisbazin helpt ons overal mee. Dus niemand hoeft zich zorgen te maken hoor!

Nou, zaterdag hadden we met Paul afgesproken
.Dat was onze eerste dag wandelend door het centrum. We hebben ook een kijkje genomen in de palmentuin (supermooie tuin van allemaal palmbomen).
Maar oh wat een PSYCHO'S!!! Keiveel van die gare zwervers en rare en irritante mensen, maar zolang je er niet te dicht in de buurt komt, gebeurt er niets.
Zatergavond zijn we door Claudia (die gekke Surinamer/vriendin van de huisbazin)op sleeptouw genomen. Het was erg gezellig. Die vrouw is 40, maar lijkt 30 en gedraagt zich als 25!

Het weer is wat aangenamer geworden, minder benauwd en meer zon. Wel echt heet en veel zweten. 3 keer per dag douchen is heel normaal... Ik smeer me in en verbrand toch, dus ik geloof dat ik inmiddels toch wel wat bruin (ROOD) ben geworden!

Onze eerste stagdag zit er inmiddels op.
De school zou om 8 uur beginnen, maar pas om kwart over 8 luidde de directrice de bel.
We moeten 3 dagen stage lopen en dan is het 2 en een halve week paasvakantie.
De directrice was erg aardig en goed op de hoogte. Ze herkende mij dan ook meteen van de kenningsmakingsbrieven die ik haar heb gestuurd.
Ze stelde voor om deze drie dagen eerst te gaan observeren in alle klassen en dan na d vakantie een klas te kiezen. We zijn overal welkom en mogen zelf kiezen (dat kan hier ook wel eens heel anders gaan!!). Nou, ik had eigenlijk gekozen voor groep 6 of 7, maar ik denk dat het toch geen groep 7 wordt. Die kinderen zijn groter dan ik....
Ik ben vandaag in twee groepen 6 gaan kijken. Ik heb dan ook niet veel meer gedaan dan in de klas gezeten.Het was wel een erg zware dag (ahum): van 8 tot 10 voor 1 en dan ook nog een half uur pauze ertussen...maar echt, langer trek je ook niet. Dan wordt het echt te heet en de kinderen zwaar druk.
En, jojanneke en Carolijn...ik weet niet wat erger is, Suriamertjes of autistjes.
Ik dacht dat die kinderen hier braaf waren ze onderdanig, maar ze zijn best brutaal, maar toch ook wel lief. Waneer ik door de klas liep of iets tegen kinderen zei begonnen de kinderen gewoon te lachen..echt belachelijk!! Maar dat kan ook zijn omdatze even aan een bakra (blanke) moeten wennen en nog een beetje verlegen zijn.
Ik voel me hier echt een buitenlander en begrijp u hoe die buitenlanders in Nederland zich voelen!
Verder zien de klassen erg prachtig uit: kaal, lelijk, open ramen met 'gaas' ervoor.
Volgens mij kan er niet geknutseld worden, want die materialen zijn niet aanwezig.
En welke vakken hebben we vandaag gehad: reken, lezeen, Nederlands en een bijbelverhaal. Dat allemaal op het tmpo van een slak. Er wordt hier echt gee flikker uitgevoerd en de kinderen zitten de hele tijd andere dingen te kletsen en om te kijken in plaats van te werken. Dan hebben ze 1 opdrachtje binnen een half uur nog steeds niet af en de leerkracht zegt er amper wat van.
Morgen ga ik in groep 5 kijken...
Oja, en mam...je zult het niet geloven, maar ik bid hier 3 keer per dag!! Ik weet alleen nog niet wat ze zeggn, dus ik playback het maar een beetje...

Ik ben trouwens bereikbaar via de telefoon op het volgende nummer;00597 8710141

IK moet kappen nu....daag!

  • 21 Maart 2005 - 21:17

    Sil:

    hoi ils. zo de eerste schooldag zit erop. Ben benieuwd welke klas je gaat kiezen. fijn dat het weer ook wat aangenamer is, je komt zeker zelf als een neger terug. raar he dat alles daar zo rustig gaat, geen gejaag. Echt niet de vergelijken met hier. lekker rondkijken de komende dagen. tot horens. kus sil

  • 22 Maart 2005 - 08:31

    Geert:

    Hey ilse,

    Tjonge jonge wat een tropenrooster daar zeg!! en dan ook nog eens 2 1/2 week vakantie. pff daar ben ik wel zwaar jaloers op. Das al de 1/2 van mijn totale vakantiedagen. Nou ik ga maaer weer verder met WERKEN, Dag schatje

  • 22 Maart 2005 - 11:13

    Frank:

    Haha, dat ze weinig uit voeren wordt er dus met de paplepel ingegoten...Zal wel erg wennen zijn. En Ilse ik merk al weer dat je je hollandse traditie van oude vrienden/vriendinnen in suriname gewoon netjes doorzet! goed bezig hoor!
    Veel plezier die drie dagen en geniet daarna van je welverdiende vakantie na die dagen hard werken!
    Groeten Frank

  • 22 Maart 2005 - 17:51

    Hoi Ilse:

    Als ik dit allemaal zo lees dan weet ik zeker dat ik me geen zorgen hoef te maken.Al nieuwe(oude)vrienden gemaakt,maar dat ben je gewend,precies jouw leeftijdscategorie.met dat les geven moet het natuurlijk ook wel lukken.daar kun je nog niet gestrest van raken al zou je willen.toch veel succes.Ik moet zeggen dat het hier wel heel rustig is.ook wel even fijn,maar toch wel raar dat je er niet bent.wat dat bidden betreft,zou ik zeggen ga zo door,maar overdrijf het niet anders ga je straks nog echt het klooster in,dat zou dan ook sneu voor Geert zijn.heel veel groetjes en xxxxx kitty en ook van je vadertje,maar die is niet zo handig met de computer als ik(grapje)doeiiiiii

  • 22 Maart 2005 - 19:03

    Pap En Mam Van Monique:

    Hoi Ilse
    Ja hoor, ook wij blijven op de hoogte van jou belevenissen hier ver vandaan.Leuk om te lezen hoe het daar is en wat je allemaal mee maakt.Laat je niet gek maken door die aapjes daar.Ik moet nu stoppen, want ik krijg hoofdpijn van de letters zoeken en het een-vinger typen.Probeer ze daar maar wat bij te brengenals dat lukt.Wij wensen jullie fijne paasdagen en een fijne vakantie toe
    Groetjes van de pap en mam van Monique

  • 22 Maart 2005 - 19:09

    Monique:

    heeeeee Ilse
    Volgens mij heb je daar zowat vakantie!!OO wat fijn!!ALs je maar niet zo bruin terug komt als die mensen die daar wonen!!Maarre gaat t samenwonen met je medestudenten ook goed enzo?en is het eten wel te eten?heel veel succes met die kids en n fijne vakantie he, die heb je wel verdiend na drie dagen!! ;-)
    oja,ik vind t echt heel leuk om zo op de hoogte te blijven van je avonturen!! eej doeiiiiii!!
    dikke kus van Monique

  • 23 Maart 2005 - 09:01

    Danielle:

    ha ilse,
    ik ben echt jaloers!!!!!!!!maar ja je hebt luxe paarden en ....!
    nee ben blij dat het allemaal goed gaat daar.
    we hebben zondag trouwens gewonnen met 4-2 tegen best. jeuheu!dacht dat je dat misschien wel wilde weten.veel plezier en succes.
    groetjes Danielle

  • 23 Maart 2005 - 16:48

    Yasoma:

    heeey ilse,

    nou fijn dat je veilgi bent aangekomen en ik hoor wel dat je veelte doen hebt daaro...
    hopelijk herken ik je nog terug als je terug bent aangezien je je nu al verbrand....hahaha daar had ik op sri lanka geen last van..maar ik laat van de week wel weer iets achter op de site...
    veel succes met de klassen en hou ze onder de duim he ;-)
    groetjes kus Yas

  • 24 Maart 2005 - 09:37

    Lieke:

    hey Ilse echt leuk al je verhalen! en gelukkig gaat alles goed!Hier heb je nog niet veel gemist volgensmij.Nou succes nog een heel veel plezier!kus liefs lieke

  • 24 Maart 2005 - 09:59

    De Buurtjes:

    hoi ilse,
    wat fijn om te lezen dat het allemaal goed met je gaat! We wensen je daar nog een hele fijne vakantie! vele groetjes van de buurtjes

  • 24 Maart 2005 - 09:59

    Lieke:

    hai Ilse,
    Hier ben ik alweer! verveel me een beetje want ik heb n halfdagje vrij en zelfs nu al weet ik niet wat ik moet doen. Kan natuurlijk leren enzo maar dat wil vandaag niet echt lukken. Dus val ik jou nog een keer lastig. Hoe gaat het trouwens met je huisgenootjes, is het gezellig zo met zijn drietjes?Gelukkig wordt je toch nog bruin of rood!Hier is het weer best wel mooi vind ik, iniedergeval niet zo koud.Maar net zo zweten als jou doen wij hier nog niet!Nou ilse geniet van je weekjes vakantie straks in de jungle!Lijkt me echt zo'n avontuur, super leuk!Tot over 2 maandjes!daaagxxxx

  • 24 Maart 2005 - 12:29

    Paul Muts:

    Hey schat! kei fijn da je t naar je zin hebt, echt grappig al die verhalen allemaal!maar je gaat dus wel bruin terugkomen heb ik door!!scheeld hier weer in zonnebankkosten :P nou veel plezier en succes nog!!kussies XxX

  • 24 Maart 2005 - 17:40

    Jojanneke:

    Haai negertje!
    Hoe ist ermee? Heb je je eerste drie stagedagen overleefd? Dat zal vast wel!
    Vanaf wanneer ga je nu trouwens de jungle in en hoelang blijf je daar? Want dan kan je natuurlijk niets laten weten, of wel? Das wel jammer want ik vind al die verhalen wel leuk!
    Onze eerste stageweek zit er ook al op en wij hebben ook al vakantie. Mn eerste week bij de autisten was wel heel leuk!
    Verder is hier nog niet veel boeiends gebeurd!
    Heel veel plezier daar!

    xxx Jojanneke.

  • 25 Maart 2005 - 10:49

    Carolijn:

    ha ilse!
    echt leuk man die verhalen van jou!ook bij mij is het bij de autistjes heel leuk, tis echt de moeite waard. er is al verschillende keren bijna gevochten en mijn mentor moet er dan tussen springen. een en al spanning en sensatie dus!haha. nog heel veel plezier in de jungle, met de leuke beesjes!kus van caroli, en je krijgt ook een hele dikke kus van menne vent! XXX

  • 25 Maart 2005 - 14:21

    Tatjana ( Van 't Boksen):

    heyhey, zo aan je verhaal te horen gaat het allemaal wel goed daar! in ieder geval geruststellend! ik ben blij dat je het een beetje naar je zin hebt daar...ik mis je wel een beetje hoor! helemaal nu ik iedere week met een jongen moet trainen.. is niet zo leuk en helemaal niet echt leerzaam! maarjah ik hoor het allemaal wel weer als je weer thuis bent! nog heeel veel plezier, want zoiets maak je niet vaak mee! groetjes tatjana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ilse
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 13965

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: