SUB HOLI - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Verstappen - WaarBenJij.nu SUB HOLI - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Verstappen - WaarBenJij.nu

SUB HOLI

Door: Ilse Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 Maart 2005 | Suriname, Paramaribo

Bedankt weer voor alle reacties!
Leuk om te krijgen en frank..bedankt voor je kaartje, jaja, ik heb mijn eerste post al gehad!

vanwege de vakantiedagen en een tripje ben ik al lang niet meer op het internet geweest...maar hier ben ik dan weer.
Ik heb zoveel te vertellen, maar dat kan allemaal niet nu, dus ik PROBEER het kort te houden.

grr. de hoofdletters doen het niet goed....dan maar zonder:

Nou, ik begin bij de stage. de tweede dag stond ik al alleen terwijl ik nog niet eens een eigen stageklas had. ik wist dus helemaal niets. ik wist niet welke vakken de kinderen precies hadden, welke methodes er werden gebruikt, waar alles lag etc.
improviseren leer je hier dan ook wel en ik heb vanalles gedaan om de kinderen bezig te houden. gelukkig ging mij dat goed af. ineens dacht ik hulp te krijgen van een wazuiuge vent van die school(concierge??), maar die vent ging achterin de klas zitten, en deed dus helemaal niets. \Hij wist niet eens het verschil tussen de hoofdletter v en de kleine letter v. sukkel...

maargoed dat is allemaal al weer lang geleden, inmiddels heb ik lekker vakantie. Ik zie er ook uit als een aidspatientje:met 64 muggenbulten heb ik tot nu toe mijn record bereikt.Daar koop je dan duur muggespul voor...

ik zal jullie wat vertellen over mijn tripje.het begon met een busrit, de gids was erg gezellig: hij lag te slapen, dus over al die dorpjes met die houten huisjes kregen we niets te horen.
we kwamen toen in een dorpje aan. even naar de wc:(geen wcpapier, de deur kon niet op slot en je moest er een emmer water in gooien, wanneer je door wilde trekken). erg primitief dus. we zijn toen met een piaka( indiaanse houten bootje)naar twee indiaanendorpjes gegaan. omdat dat niet echt in het binnenland lag, maar bovenin suriname, zagen deze mensen er niet zo primitief uit en ze droegen over het algemeen normale kleding. hun bezigheden:vissen, vissen opensnijden en openhakken, mandenvlechten, brood bakken etc. we zijn ook nog gekust door een lekkere indiaan van rond de 300, die nook nog eens frans sprak. wat hebben wij toch een zwaar leven!
Nog wat opvallende details daar: we werden steeds achtervolgd door homohondjes en ook het kerkhof was erg apart(hoopjes zand).
's nachts zijn we met dat houten bootje over de zee naar de reuzeschilpadden gegaan. Wat minder was, was dat we eigenlijk om 20.00 uur zouden vetrekken, maar het liep een beetje uit, omdat ze nog houden bedden moesten vervoeren....
fijn is dat....uiteindelijk vertokken we om 2.00. toen moesten we over een onstuimige zee met een krakkemikkig bootje nog naar een of ander strand. kei eng!
het bootje schommelde en schommelde en wanneer het begon te regenen, kregen we een zeil over ons heen.
maar het resultaat was geweldig:reuzeschilpadden die eieren gingen leggen. ik heb ook zo'n schilpad geaaid, super was dat!!
het was ook supermooi, want aan het strand had je mangrove gebied en het was ook nog volle maan.
de volgende dag zijn we naar het buurland frans-gyana geweest.

\We hebben ook nog holi paqua gevierd. een hindoestaans lentefeest waarbij zij als het ware oud en nieuw vieren. ze besprenkelen elkaar dan met kleurstof, gekleurd poeder en parfum en iedereen wenst elkaar sub holi (voorspoed in het nieuwe jaar|). super gaaf was dat. we hebben het midden tussen de hinmdoestanen gevierd en ik zat echt helemaal onder. mijn haar en gezicht en mijn kleren zaten onder de troep. iedereen gooide elkaar onder!
echt een ervaring.Ik heb ook wat van dat poeder gekocht...dus...

ik moet weer bijna kappen. ik ga zaterdag voor 5 dagen naar het binnenland. jullie horen daarna weer van mij.

oja...Marcia:ik ben jaloers op jou, dat ik fam. van dam nu niet heb gezien. Maar jij kunt ook jaloers op mij zijn: wij hebben namelijk een hele grote leguaan doodgereden..

nou, tot snel allemaal.

xxx

  • 28 Maart 2005 - 23:42

    ILSE:

    oja, de kapitein van dat krakkemikkige bootje was zat!!! we hebben dus voor 's nachts maar een andere kapitein gevraagd...

  • 29 Maart 2005 - 07:23

    Janneke:

    Hi meis,
    Klinkt erg leuk daar, gaaf zeg dat je schildpadden hebt gezien en geaaid, en ach zo'n bootje met een zatte neger moet je dan volgens mij maar snel vergeten.
    Wij hebben nu ook paasvakantie, alleen ziet die er voor mij het volgende uit; werkconcept, ontwikkelingsverslagen, portfolio etc. Achja de blokstage zit erop en als het goed is heb ik mijn diploma voordat je terug bent! Geniet er daar maar van want voor je het weet ben je weer terug! Héél veel plezier in de binnenlanden,
    Dikke kus Jans XX

  • 29 Maart 2005 - 18:18

    Sil:

    Zo al een boel gave dingen meegemaakt. Wel echt iets voor jou die wc, zie het al helemaal voor me. Hier ook alles oke, feest goed verlopen.
    Veel plezier zaterdag, kus sil

  • 30 Maart 2005 - 08:30

    Eline:

    NOu nou wat een avonturen allemaal!! Leuk man. Die gooi in het diepe voor de klas lijkt normaal te zijn daar, haha. Nou veel succes en plezier nog!!!
    x
    Eline

  • 30 Maart 2005 - 09:21

    Yasoma:

    heey ilse,

    wat maak jij een hoop mee maar dat naar de wc gaan wil dus nog niet echt lukken....hahaha
    ik neem aan dat je je na de holi paqua je toch wel hebt gewassen want anders ken ik je daak helemaal niet meer terug en dat zou natuurlijk wel heel jammer zijn....
    ik mag over twee weken gaan stage lopen op de grote beek....jeej....tussen al die gekken zal ik me zeker thuis gaan voelen niet!!!
    maar goed ik ga nu even verder met het leren van een boek dat bestaat uit 400 pagina's en waar ik bijna nog niks aan gedaan heb.

    groetjes
    xxx
    yas

  • 30 Maart 2005 - 11:53

    Paul:

    meid, vertel me meer over die homohondjes :P

  • 30 Maart 2005 - 12:35

    De Bonte Os:

    Hallo Ilse zou jij wat extra van dat poeder mee willen nemen?

  • 30 Maart 2005 - 19:54

    Ester:

    Hoi Ilse, wat leuk om zo van al je avonturen op de hoogte te blijven.
    Ik begrijp dat je niet alleen die kinderen het een en ander bij kunt brengen, maar dat je daar een algehele cultuurshock teweeg kunt brengen. Succes daarmee!!! En pas je een beetje op dat je toch wel enigzins uitgerust van je stage terugkomt, de vankantie staat hier dan ook al weer voor de deur. Het zou zonde zijn als je die helemaal nodig zou hebben om op adem te komen.

    Groetjes van Nina en Juul, zij kunnen je het "toonbeeld" van voorbeeldige kinderen laten zien .....

  • 31 Maart 2005 - 05:05

    Kitty:

    hoi Ilse,ik denk dat je nog tekort komt aan al die dagboeken.Ik was natuurlijk al telefonisch op de hoogte van jou nachtelijke avonturen,maar het is wel leuk om het zo nog eens terug te lezen.Pas goed op je zelf en niet te veel krabben,want als je die 64 muggenbulten open krabt,ben je een open wond,ziet er niet echt smakelijk uit. groetjes en kusjes daaaaaaaaag.

  • 31 Maart 2005 - 11:05

    Carolijn:

    ha meissie!wat een leuke verhalen!echt gaaf man.ja bij ons is het ook allemaal heel spannend!er gebeurd hier heel veel geweldigs. maar om te voorkomen dat je heimwee krijgt, houd ik het maar even voor me ;) geniet er nog lekker van, want het is voorbij voor je het weet!scheit aan de rest!zeg ik dan altijd maar.
    liefs en een dikke kus van mij XXX

  • 31 Maart 2005 - 15:42

    Harald F. (della Casa):

    Hee wereldreiziger ! Wat leuk dat je die site hebt opgezet ! Lachen met die verhalen :) Pas goed op jezelf en als je vragen hebt mail je maar !
    Heel veel groetjes,
    Harald.

  • 01 April 2005 - 17:14

    Monique:

    heeee ilse!t lijkt me echt super daar!fijn dat je t goed naar je zin hebt. gaan we hier ook holi paqua vieren als je terug bent??tja, ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat er hier nog steeds niks spectaculairs is gebeurd, jammer, want ik zou ook wel willen dat jij een keer n beetje jaloers bent op ons ipv wij steeds op jou!!Geniet ervan!!doeiiiii xxxx monique

  • 02 April 2005 - 09:52

    Dames 4:

    hoi ilse,
    we zullen je weer missen morgen! nog heel veel plezier daar en de uitslag hoor je nog!

    groetjes dames 4 en half meisjes b haha

  • 02 April 2005 - 17:04

    Caro & Jony:

    Ha Ilse!!

    Hoe ist nu daar?? Hoe was 't in de bushes?? We hebben lekker op 't terrasje gezen zonder leguanen enzo.. We hebben alleen wel minder sjans als jij.. :( Maar je bent ook zo'n lekker ding he!! Nog heel veel plezier daar!! Kusjes

  • 02 April 2005 - 17:08

    Ant:

    He Ilse, als je terug komt kun je dan wat wiet meenemen? Of wat bolletjes in je hol stoppen? Ze zijn bijna op.
    Alvast bedankt, ik maak het geld wel weer over.
    Liefs Anthony

  • 03 April 2005 - 20:01

    Daan:

    5-3 gewonnen!!!

  • 04 April 2005 - 09:28

    Susan Van Zelst:

    he ilse, geniet er maar goed van, zoiets maak je niet vaak mee. En niet te bruin worden he!! We zullen er trouwens wel ff voor zorgen dat we kampioen worden met hockey! Groetjes susan

  • 06 April 2005 - 16:47

    Henk, Der Alte:

    Hoi Ilse.
    Hier dan eindelijk een bericht van mij.Mijn vaderlijke bezorgdheid wordt hoe langer hoe meer verdrongen door enthousiasme en trots.
    Ik ben best wel een beetje jaloers op hetgeen je meemaakt.
    Pas goed op jezelf en maak er een fijne tijd van, dit geldt ook voor je lotgenoten.
    xxxxHenkxxxx

  • 07 April 2005 - 18:49

    Yasoma:

    haihai, surinamer,

    hoe is het daaro?
    vast en zeker een stuk warmer als hier maar goed je hebt het of je hebt het niet.
    ik dacht ik kijk nog eens een keertje op jouw site...en ik dacht ik laat een reactie achter...ook altijd leuk...maar goed.

    maandag begin ik op de grote beek en ik heb dr niet echt veel zin in maar goe...ik heb trouwens mn eerste onvoldoende behaald....goed he...
    sommige van de klas hadden hun eerste VOLdoende gehaald...dus ik doe het nog niet zo heel erg slecht vind ik zelf.
    verder heb ik niet echt veel meer meegemaakt...en mn zusje zit ongeduldig op me te wachten tot ik klaar ben...dus ik er maar weer eens mee stoppen..ik laat nog wel weten hoe mn stage was geweest...

    dikke kus...
    Yas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ilse
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 13965

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: