In the jungle.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Verstappen - WaarBenJij.nu In the jungle.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Verstappen - WaarBenJij.nu

In the jungle....

Door: Ilse Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

09 Mei 2005 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Daar ben ik dan weer. Terug uit de jungle.
Maar voordat ik begin met schrijven vertel ik eerst even iets over het meest indrukwekkende wat ik hier in Suriname heb meegemaakt: de winti-pre.
Nog even korte uitleg:dan gaan de mensen allemaal rituelen uitvoeren en dan krijgen ze een winti.Ze raken dan in trance en kunnen vervolgens andere gedaanten aannemen. ja, ja zul je dan denken. Dat dacht ik dus ook!
We hebben het nu zelf meegemaakt het het was geweldig! We hebben zelf ook meegedaan, gekleed in een Surinaamse doek. We dansten dan allemaal (nouja, dansen....het is meer stapjes zetten op de maat van de muziek)achter elkaar om een paal aan op de maat van de luide trommelmuziek. Op een gegeven moment, na een lange tijd, gingen de mensen steeds meer op in de muziek en raakten ze in trance.Dat kan 1 keer of meerdere keren gebeuren. Wanneer de mensen in tranc waren werden ze behandeld door een wonderdokter en werd er poeder en drank over die mensen gegooid.Ze werden dan goed begeleid. En ik heb het met eigen ogen gezien en het was echt.Zoiets kun je niet spelen, ik zag een jongen helemaal tegen de grond aan stuiteren en zijn ogen waren helemaal weg gedraaid. kei vaag!
Hoe later het werd, hoe meer er gebeurde. Echt ik moet het jullie nog eens een andere keer uitleggen en ik heb het op video!!
Op een gegeven moment raakte bijna iedereen in trance, zo kroop er bijv. op een gegeven moment een vrouw heel hard voorbij, omdat ze dacht dat ze een tijger was. Af en toe was het een beetje eng, maar het bleek noet gevaarlijk te zijn. Jullie horen het nog!!!

Koninginnedag hebben we niet echt uitbundig gevierd, na een nacht salsa (terwijl we de volgende dag stage hadden) en een nacht winti-preh en een hele dag touren door Suriname hebben we de avond van Koninginnedag niet heel uitbundig gevierd. Maar we hebben dingen meegemaakt die onbeschrijflijk zijn!!

Daarna zijn we 7 dagen de jungle ingetrokken. Anne en ik samen.En maar goed ook, want met z'n drieen had ik het niet overleefd. Het is niet meer uit te houden, ik moet zelfs mijn spullen in mijn eigen huis veilig stellen, omdat er anders stiekem weer een beetje van verdewenen is...
Ik ben blij dat het wel goed klikt met Anne en samen hebben we er dan ook onze maand van gemaakt. En dat was vet! Zo leuk, dat ik echt nog wel wat langer wil blijven. Ik ben net egwend om iedereen te moeten missen, dus nu wil ik ook nog ff een maandje blijven.


Dan onze grote tocht door de jungle.....

De eerste dag was de heenweg met overnachting op een eiland in een hutje. We hebben daar afgekoeld in een meer meer piranha's en 's avonds zijn we er op zoek gegaan naar kaaimannen (niet gevonden). Wat ben ik toch een held...haha...
De volgende dag zijn we verder gevaren over een supergaaf meer en daarna een rivier waar we dan ook kei veel kaaimannen zijn tegengekomen. We hebben ook een toucan gezien.
's Avonds kwamnen we aan op een plek waar allemaal gouddelvers verbleven. Allemaal ranzige Brazilianen en behulpzame bosnegers.Een groot verschil: de Brazilianen wilden allemaal maar 1 ding en wanneer wij stonden, boden er meteen 10 hun stoel aan ons aan. de vrouwen die op die plek waren, waren dan ook hoer. Apart.
|We hebben daar in een hangmat geslapen in een soort cafe/hangruimte waar allemaal gare bosnegers en brazilianen verbleven en zich helemaal lazerus zopen en waar de muziek dan ook nog tot laat klonk. Slaapt lekker....
De volgende dag, dag 3, kon de grote reis beginnen.Met onze grote rugzak op ons rug met onze kleren voor een week en eten voor de komende dagen (gelukkig werden onze hangmat en klamboe gesjouwd door onze twee hunky gidsen)(2 gidsen op 2 personen).
We hebben toen een hele grote oversteek gemaakt en we hebben in zo'n twee en een halve dag ongeveer 57 kilometer gelopen, berg op en berg af geklommen, door water gelopen, over boomstammen heen moeten balanceren om niet in de kreek (riviertje)te vallen en dor enorme modderplassen moeten lopen, waar ik tot aan mijn knieeen in heb gezeten. Die kleren krijg ik ook niet meer schoon )(mam, help..). |We zijn dan ook regelmatig (bijna) op ons bek gegaan, omdat het zo glad was. En met zo'n zware tas val je hard!
We hebben in hnagmatten op de meest vage plekken geslapen: zoals ik jullie net al vertelde, maar ook in een tentje waar 3 grote kakkerlakken in zaten, midden in een bosnegerdorpje, en midden in de jungle. In de jungle overnachten was echt vet!! Onze gidsen hadden d.m.v. een hele constructie een tentenkamp opgeslagen (bomen moeten kappen, lianen gebruikt als touw etc.). We hebben daar vervolgens weer onze nacht doorgebracht in een hangmat. Het eten hadden we gekookt op een zelfgemaakt kampovuurtje en ons drinken bestond uit gekookt en naar vuur smakend water uit een kreek. Niet zo raar dan ook dat ik weer buikkrampen kreeg (die ik overigens nog in heel Suriname nooit gehad heb!!)(En ja, Ilse en backpacken= buikgriep), maar gelukkig viel het mee en was het van korte duur. We hebben de hele avondtussen de kaarsjes (om beesten op afstand te houden|) op een vuilniszak op de grond gezeten....moet je niet over na denken..zo midden in de jungle!!
Wat we helaas gemist hebben, omdat onze gids ons niet wakker had gemaakt,was dat een gordeldier 's nachts onze rijstrestjes had opgegeten....
Meer eten die week:rijst, rijst en rijst... we waren blij toen we lekker wat groente kregen na onze jungledagen.
Drinken:waterflessen en toen die op waren dronken we regenwater en kreekwater.
We hebben in de jungle zelf niet zo heel veel dieren gezien, want die lopen weg als wij komen. we hebben wel ara's gehoord, voetsporen van een jaguar gezien, ik heb bijna over een schorpioen geplast, er zaten kleine, giftige vogelspinnen bij ons tentenkampje en we zijn gered an een bushmaster--> een slang en wanneer je daardoor gebeten wordt, ben je (zonder tegengif) binnen 2 dagen dood. Onze gids had hem dan ook maar even doodgemaakt.

Na de drie dagen dat we gelopen hebben hadden we nog wat bosnegerdorpjes bezocht.
Het gave was dat steeds wanneer we van plek naar plek liepen een boodschap moesten achetrlaten vopr de volgende plaats dat we er aan zouden komen en naar de vorige plaats dat we veilig waren aangekomen(zelfs midden in het woud, is er wel ergens stroom te vinden, bijv. bij de verblijfplaatsen van de gouddelvers).
Het supergave was dat alle de gouddelvers die we onderweg tegenkwamen en de bosnegers in de dorpjes allemaal trots op ons waren. Ze wisten allemaal dat wij er aan zouden komen en iedereen was verwonderd over de afstand die we hadden afgelegd.We kregen van iedereen complimentjes en we zijn de eerste touristen die dat ooit gelopen hebben. Ook op de plekken waar we geslapen hebben, waren nog nooit toeristen geweest en we werden dan ook door iedereen met open armen ontvangen. SUPER!!!!!!

Het was een zware, maar supergave week!!
We zijn ook lekker ranzig geworden en hebben ons op de raarste plekken moeten wassen: in rivieren, in de regen, met emmers water etc. Niet dat we er lekkerder door gingen ruiken, maar goed.Die modderlucht was niet normaal..bah!Stelletje stinkerds!!
Ik heb ook nog wat apen gezien: ik heb een babyaapje op mijn arm gehad (die mij onder plaste).Dat was overigens een tam aapje van iemand. Zo sta ik ook nog op de foto met een rastaman met tussen ons in een aapje, weaarmee ik hand in hand sta....ja echt letterlijk!! haha

En wat het weer betreft hebben we geluk gehad: veel zon en lekker bruin geworden(alleen de voorkant, de achterkant heeft nog NOOIT zon gezien, op mijn rug na...dus jullie begrijpen wel wat voor lekkere hunky ik ben geworden).

|Ook met onze gidsen was het egzellig.Ik heb Brian, onze bosneger, het woord hunky geleerd, waar hij inmiddels geen genoeg van kan krijgen.Ik heb hem ook nog wat andere brabantse zinnen geleerd, dus zelfs hier kennen ze inmiddels Brabants.

Nou, jullie hebben inmiddels genoeg te lezen....Mijn tijd is om...tot snel!!
xxx







p.s. Marcia, ik weet niet of ik het al verteld heb...maar ik heb een gekko vermoord: tussen de deur geplet, vervolgens heeft hij de hele nacht met een opengereten zijtje nog op mijn kamer rondgelopen met een bloedspoor achter zich aan. |De volgende ochtend hing hij dood aan de muur...toen merkte ik pas wat er gebeurt was..zielig he!! Nu ben jij weer aan de beurt, met je egeltje...

  • 10 Mei 2005 - 11:03

    Jojanneke:

    Ha Ilse!

    Echt gaaf wat je allemaal hebt meegemaakt! Ik zou dat dus echt nooit durven met al die enge beesten! Je baalt natuurlijk wel dat je komend weekend alweer naar huis gaat! Maar ik vind het juist leuk dat je al weer bijna terug komt.
    Heb je trouwens al het verhaal gehoord over Vincent v. D.? Die heeft het echt helemaal verpest... Maar dat hoor je wel als je terug bent!
    Nou, veel plezier nog tijdens je laatste dagen in Suriname! Geniet er nog maar even van!

    Tot snel, groetjes Jojanneke.

  • 10 Mei 2005 - 11:07

    Eline:

    Wow wat een verhaal zeg, zo driehonderd jaar terug in de tijd geloof ik. Respect!!
    x Eline

  • 10 Mei 2005 - 17:29

    Sil:

    hoi ils

    Fijn om weer wat van je te horen, weer veilig uit de jungle. En wat een verhalen, moet er nog steeds aan wennen dat jij zo ver hier vandaan dat allemaal meemaakt, gaaf hoor. Wel heel bijzonder die tocht waar nog niemand ooit is geweest. Nou nog een paar gezellige dagen en tot volgende week.
    Kus Sil

  • 10 Mei 2005 - 18:00

    Lieke:

    Hey ilse!
    Alles ok? Super wat je allemaal hebt meegemaakt in de jungle. Volgensmij kom jij dalijk echt als een stoere bikkel terug, bel ik jou voortaan als er een eng beest in ons huis zit! Nou tot over een weekje maar!!
    liefs xxx

  • 10 Mei 2005 - 20:54

    Barbara:

    Hey Ils, Echt super wat je daar allemaal meemaakt!nog een maandje las ik dus geniet er nog maar ff van. Zo te horen is het daar absoluut beter dan hier!!Meissie heel veel pelzier en ik hoor de verhalen graag nog een keer als je weer back in town bent!!!
    Dikke kus Barbara

  • 11 Mei 2005 - 08:26

    Frank:

    Hey Ilse! wat een verhaal zeg! na 3 maanden alleen maar bosnegers te hebben gezien hoop ik niet dat geert zich de komende weken zwart moet smincken en een baard moet laten staan om jou af te laten kicken! Tot Zondag!

  • 11 Mei 2005 - 15:09

    Marcia:

    Hoi ilse,
    Echt spannend, wat ben jij stoer zeg! Ik zou echt bang zijn als ik sporen van een jaguar tegen zou komen, en over giftige schorpioentjes zou plassen.... Maar jij verwijdert dus voortaan de slakjes uit de kelder?? Da's fijn want ik ben niet zo'n held als jij.. Ik moest namelijk bijna huilen toen ik dat egeltje dood reed,laat staan als ik een gekko plet... echt verschrikkelijk! Maar, ilse, heel veel plezier nog deze week en mag ik je videoband een keer komen kijken? please.. ik wil namelijk die dansende bosnegers wel graag zien!! Tot volgende week?!
    xxx Marcia
    ps. ik heb trouwens sinds jij weg bent nog geen een keer de opkamer mogen poetsen, onze collega's waren me voor, dus schrik maar niet van de bende als je terug komt!

  • 12 Mei 2005 - 10:33

    Kitty:

    Hoi ILse,ik had maandag de hele avond de computer aan staan,verwachten namelijk wel een nieuw bericht.Ik had zo graag een keer de eerste willen zijn met een reactie,maar helaas niet gelukt.We hadden elkaar zondagnacht al gesproken,we wisten gelukkig al dat je weer veilig terug was.als ik zo je jungle avontuur lees ben ik toch wel heel blij dat ik niet alles van tevoren heb geweten.Het is toch wel een heel spannend verhaal,maar wel kei gaaf.Ik kan ook wel begrijpen dat je nog best wat langer zou willen blijven,maar voor ons is het toch lang genoeg.Ik ga nu je kamer poetsen en je bed opmaken,lig je er weer fris in.Of moet er nu een hangmat opgehangen worden?Nog een paar fijne dagen en tot zondag.gr.xxxxx

  • 12 Mei 2005 - 11:59

    Carolijn:

    ha ilse!
    echt een en al spanning en sensatie man!echt super, maar ik ben wel heel blij dat je al weer bijna terug bent!
    remco en ik hebben een nieuwe auto. kei leuk, een rode nissan waarvan het dak eraf kan!
    verder is hier niet zo veel bijzonders gebeurd, het gewoonlijke geslemp tijdens de vakantie, je weet wel hoe dat gaat.
    moet je goed luisteren...
    ...hoor je het?...das de fles rose die jou roept vanuit onze kast!haha!
    we gaan een goeie borrel drinken als je weer terug bent!goede reis en tot snel.
    liefs en een dikke kus van carolijn en natuurlijk ook een smakkerd van remco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ilse
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1026
Totaal aantal bezoekers 13960

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: