Terug uit het b (sp)innenland en de vogeltjesdans - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Verstappen - WaarBenJij.nu Terug uit het b (sp)innenland en de vogeltjesdans - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Verstappen - WaarBenJij.nu

Terug uit het b (sp)innenland en de vogeltjesdans

Door: Ilse Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

08 April 2005 | Suriname, Paramaribo

Het vuil van holi paqua is er nog amper af of we zitten al weer helemaal onder de modder van het binnenland.
Maar eigenlijk niet alleen van het binnenland....het regent op het moment keiveel. Mijn bruin gaat er alleen maar af en ik ben de hele dag bezig met wassen, omdat het hier een modderpoel is. Dus..(monique) zeker iets waar jullie niet jaloers op hoeven te zijn.
en nog iets: alles gaat kapot hier. Er zijn al twee laptops kapot en een telefoon en mijn mobiel doet het de helft van de tijd ook niet meer...ik weet niet wat dat is met dat land hier.

Maargoed...verder is het leuk. We hebben nog steeds vakantie en al leuke dingen gedaan.
We hebben naar een soort carnavalsoptocht/avondvierdaagse gekeken--> kei leuk al die zwartjes!! Het was er superdruk en het zag gewoon zwart van de mensen (nogal logisch, maargoed).
Verder zijn we ook naar de tweede stad van Suriname geweest, maar dat stelde al niets meer voor. Meer een uitgestorven dorp. We zijn daar wel naar een natuurreservaat geweest, waar we in een korjaal langs het mangrove gebied en het moerasgebied vaarden, waar we ook veel vogels tegenkwamen (o.a. rode ibis).
Waar jullie echt jaloers op kunnen zijn: ik sta met een kei lekkere hunky op de foto met rastahaar tot aan zijn knieholten.
(Sorry geert, daar kun je echt niet tegenop!)

Verder de grote trip!!
Afgelopen weekend zijn we dus op trip geweest voor 4 dagen naar Boven Suriname. Dit is het zuiden van Suriname, omdat de rivieren daar onstpringen.

Goed met de bus op weg 4 uur rijden en daarna overgestapt in een korjaal om verder te varen.
We kwamen al langs allerlei bosnegerdorpjes varen, deze liggen allemaal langs de rivier. Vrouwen en kinderen zag je wasjes doen, pannen schoonmaken en zichzelf wassen. Ze kennen het woord top-less ook in Suriname
en het is verder ook niet raar als je een foto maakt van die vrouwen. Niet dat ik daar allemaal foto's van wil, want die vrouwen van tegen de 90 die nog nooit een bh gezien hebben, fleuren de foto's niet echt op (hangtietzwijnen).
Als je over de rivier vaart is het geweldig mooi om te zien wat voor verschillende bomen je zoal ziet langs een rivier. Alle planten en bomen groeien langs elkaar en door elkaar. Super! Na een uur varen kwamen we op een vakantieoord: Djemongo Menimi (een vakantieoord is veiliger om te slapen ivm met malaria).
Dit opgezette vakantiegebied met allemaal hutjes was gemaakt door onze bootsman: Mantje! Mantje woont zelf ook op dit eiland, met 1 van zijn vrouwen en kinderen. Ja ja, het is daar trouwens heel normaal als een man meer dan 1 vrouw heeft. Het woord vreemdgaan kennen ze in het binnenland ook echt niet. Als je als man bijvoorbeeld 7 vrouwen hebt, nou dan ben je THE MAN!! Als je dan ook nog eens alle vrouwen met de kinderen die je hebt gemaakt kunt onderhouden, zo dan sta je hoog aan de top. Die vrouwen vinden alles goed.
Ook hebben we het opperhoofd(granman)feest meegemaakt in 1 van de dorpjes langs de rivier.Twee jaar geleden was er een Granmanoverleden. Dit is een man die over alle Saramacaanse (is een bep. stam) bosnegers heerst. Na een jaar is deze begraven. Maar hij is niet dood…, hij slaapt nu…Tot dat de volgende Granman weer gaat slapen, dan kun je die pas dood noemen. Heel ingewikkeld allemaal maar erg traditioneel hoe we het meemaakten daar!
De President van Suriname zagen we ook: Ronald Venetiaan.
'S avonds begon het feest. Een groepje vrouwen begon allerlei Saramacaanse liedjes te zingen en te klappen.
Er werd heel de avond en nacht tot in de vroege ochtend gedanst, gezongen om de rouwperiode af te sluiten. De nieuwe Granman, mocht niet meedoen. Wel hebben we deze man gezien en gesproken en dat is heel speciaal. Maar je moet hier veel vragen om dingen te bereiken. Onze gids Marcel was erg trots op ons en vond het zelf ook een hele eer. We zijn ook nog op de foto geweest en dat was super!
‘ Snacht weer in de korjaal gestapt om terug te gaan. Omdat we snachts op de boot weinig zagen en de rivier vol ligt met keien en rotsen ligt, moesten we de hele tijd uitstappen in een dorpje en half door de jungle naar de andere kant lopen om weer verder te kunnen met de korjaal. Daar barstte het dan ook van de vuurvliegjes. Kei gaaf om te zien.

Ook het lopen in de jungle naar de Ananasberg was een mooie belevenis. Voor ons liep Papada (gids in het oerwoud) met 3 jongetjes en zijn jachtgeweer. Zij kapten ter plekke de weg open om verder te kunnen. Overal waar je keek waren er planten, bomen, lianen etc. Helaas hebben we geen beesten (op 1 monkimonki na =een heel klein aapje, maar dat was al tijdens het varen) gezien en Papada had ook niets gevangen.
We hebben wel 1 geweldig mooie grote felblauwe vlinder gezien.

Verder veranderde ik steeds meer een een grote modderpoel en vraga me nu nog steeds af hoe die velklen er ooit uitgaan..met koud water!! MAM!!!!?????

Ook hebben we Mantje (echt n supergave boslandcreool), Marcel en nog wat bosnegers de vogeltjesdans geleerd! Zij leerden ons Saramacaanse liedjes, maar wij leerden ze de vogeltjesdans!! Haha, ze vonden het geweldig!!!!!
Ze hebben het zelfs opgenomen op bandrecorder met daarbij ingesproken hoe ze het dansje moesten doen zodat ze dat aan de volgende toeristen kunnen leren! Haha, dadelijk denkt iedereen dat de vogeltjesdans al eeuwenoud is van de boslandcreolen! Met de vogeltjesdans namen we ook afscheid van Mantje en Marcel onze gids.

Nou, ik kap want het wordt echt te lang!!

Verder nog even kort:

Het meest ranzige tijdens deze trip was dat ik een wond op mijn voet had, waar steeds keer op keer een soort fruitvliegjes in gingen badderen. Ik werd er helemaal leip van!! Dus als ik dadelijk geen voet meer heb...
Verder sliepen wij in hangmatten, zonder kalmboe, tussen kei smerige grote spinnen.
De grootste spin was de vogelspin, die een nest had in ons eethutje. Maar die liep niet en die zat dara veilig, dus die was niet eng. Enger waren die hele grote spinnen die wel snel lopen en die vlak bij je bed zitten!!!!

Mijn enigste bijna doodervaring was dat dat ik een scherp botje inslikte tijdens het eten van een vissoep(gemaakt van voornamelijk vissenkop, waarbij de kokin speciaal voor ons de ogen er maar uit had gelaten). En dat terwijl wij die week al twee enge verhalen hadden verteld over mensen die een botje hadden ingeslikt. Gebeurt mij hetzelfde!! En terwijl ik daar aan tafel zit, een beetje benauwd te wezen,midden in het binnenland en ver verwijderd van alles, wordt er ook nog verteld dat er een zoontje van Papada (die man waar ik het net over had) was overleden aan een geperforeerde darm...leuk...
Maar zoeals jullie zien, leef ik nog!!!

ps. foto's op internet wil niet echt lukken. Die zien jullie daarna wel weer!!

xxx ILse

  • 08 April 2005 - 16:15

    ILSE VERSTAPPEN:

    IK WORDT GEK VAN DE KRENTJES TROUWENS!!!!!!Als jullie begrijpen wat ik bedoel.....

  • 08 April 2005 - 16:20

    Henk:

    Lieve schat ik heb je verslag met verbijstering gelezen.volgens mij begin jij nog eens een eigen spinnefarm.Met dat scherpe botje was wel even schrikken.
    Veel liefs ,van mij en je moedertje.Daaaaaaaaaaag!

  • 08 April 2005 - 20:53

    Pap En Mam Van Monique:

    Beste Ilse wat een prachtige ervaring doe je daar op in de boesh boesh.Wij staan te klapperen met onze oren wat jij allemaal mee maakt .Geniet er van en kijk goed uit .Groetjes en tot in Oirschot .

  • 09 April 2005 - 12:00

    Danielle:

    hej ilse,
    echt kei stoer wat je daar allemaal meemaakt!
    ik ben super jaloers dus he....en ik maar leren hier!ik ben je adres kwijt en wilde je een brief sturen dus als je dat nou even doorgeeft zou dat fijn zijn.nou ik lees het allemaal wel weer...
    groetjes en veel plezier nog

  • 09 April 2005 - 18:22

    ILSE VERSTAPPEN:

    MIJN ADRES:
    ILSE VERSTAPPEN
    RUDIELAAN 8
    UITVLUGT
    PARAMARIBO

    ps. ik heb vandaag post gehad!! kei leuk!! dank je wel!!!

    xxxx

  • 10 April 2005 - 11:58

    Kariene:

    Hé Ilske!
    Leuke verhalen hoor! Sommige dingen heb ik ook ervaren in de jungle in Maleisië, dus ik begrijp helemaal dat je het geweldig vindt! Ik weet nog dat jij toen zei dat je zo jaloers was op mijn verhalen... Nu ervaar je het zelf ook! Geweldig toch? Groetjes, Kariene x

  • 10 April 2005 - 12:32

    Marcia:

    Wow ilse! ik ben echt onder de indruk van al je verhalen.. echt kei geweldig wat je daar allemaal meemaakt, maar ook wel spannend hoor! Ik heb trouwens aan een gast van tavolino dit adres gegeven want die wilde zou graag weten hoe het met je gaat.. En trouwens de opkamer is echt een bende!! ik kom er gewoon niet aan toe ilse.. Nou veel plezier nog dan ga ik nog even wachten tot Luna komt, ja ja ons nieuwe hondje komt zo! doei doei xxx marcia

  • 10 April 2005 - 12:50

    Jojanneke:

    He Ilse!
    Echt gaaf al die verhalen van jou, ik ben echt jaloers! (Behalve op die fruitvliegjes en dat botje dan.) Tegenover wat jij allemaal meemaakt gebeurt hier niet veel. M'n stage is wel heel leuk en ik lag me dood met die kinderen uit m'n klas, die hebben echt humor!
    Verder ben ik gisteren met Sjoerd naar Amsterdam geweest naar de opening van de cocktailbar van Sjoerd z'n Italiaanse vrienden. Dat was echt kei leuk. Ik heb daar wijn, bier en allerlei verschillende cocktails door elkaar gedronken dus je kan je wel voorstellen hoe dat is gegaan. Maar voor de rest gebeurt hier niet zoveel bijzonders.
    Succes met de krentjes en trek je er niet te veel van aan, ook al zal dat soms misschien moeilijk zijn! Heel veel plezier nog en succes met je stage als die weer begint!
    xxx Jojanneke.

  • 10 April 2005 - 13:22

    Familie Van Der Ploeg:

    Luna is er! Echt kei leuk, ze is kei vrolijk!
    xxx

  • 10 April 2005 - 18:31

    Janneke:

    Hi Ils,
    Wederom gave verhalen.. Jammer dat je geen foto's op je site kan zetten.. ben wel benieuwd! Geniet er maar lekker van!
    Kus Janneke
    Oja.. donderdag heb ik om half 12 eindgesprek.. spannend dus! Steek je een vuurvliegje voor me aan??

  • 10 April 2005 - 18:40

    Carolijn:

    ha ongelofelijke avonturier!meid wat jij allemaal mee maakt zeg, dat kan echt niet op tegen onze spannende belevenissen in Oirschot!haha!de enige nieuwe roddel is, is dat paul een nieuwe vriend heeft,kevin. een hunkie uit dordrecht(of ergens uit die richting) verder ben ik ook niet zo veel in het dorp geweest.oja de vetste roddel: ik heb nieuwe schoenen. ook heel spannend, maar wel heel leuk.
    ik ben zo blij dat ik niet in die spinnenellende hoef te slapen, oe, daar zou ik ook echt kriepie van worden. net als van je verveldende krentjes allergie!meid nog effe doorbijten. haha!
    ik ben heel blij dat je het zo leuk hebt en dat je lekker doet waar je zin in hebt!
    heel veel liefs van caroli

    ik begin je wel al te missen hoor!

  • 10 April 2005 - 19:09

    Kitty:

    Hoi ILse,wat heb je toch weer veel meegemaakt,kei leuk om zo te lezen.Wat die vlekken betreft.weet ik wel raad,gewoon eruit knippen.Als dat niet de bedoeling is,lost MAM!!het thuis wel op.Voor als je weer thuis bent zal ik er voor zorgen,dat de "doosjes met krentjes"niet meer in onze snoeptrommel voor komen.Volgens mijn word je daar agressief van.Maar Ilse geduld is een schone zaak.Ik ben wel blij dat er nu nog iemand meer in huis is voor de verwijdering van iets wat groot zwart en snel is,brrr wat eng ik zit nu al te rillen.Nog veel plezier en succes de komende week,tot horens.xxxxKitty.

  • 11 April 2005 - 14:45

    Yasoma:

    heey Ilse,

    nou jij maakt echt veel mee zeg...
    maarre dat van die fruitvliegjes op je wond klinkt niet echt gezond...als ik eerlijk mag zeggen.
    ik heb eigenlijk niet echt veel meer mee gemaakt...als alleen dat ik vandaag mn eerste dag op de grote beek heb mogen meemaken en het is echt fucking saai...ik zit de hele dag en ik kan niets aan verpleegkundige handelingen doen omdat dat daar niet van toepassing is...en ikmoet de hele tijd naar al die sociotherapeuten luisteren :-s....help...
    over je was weet ik wel iets....zo goed mogelijk bijhouden en als je thuis komt gebruik je Vanish..haha maar goed ik weet eigenlijk niets meer te lullen dus ik kap dr maar weer mee....en ben blij dat je nog leeft...

    kus Yas

  • 11 April 2005 - 18:55

    Sil:

    hoi ils

    Fijn om weer wat van je te horen. Wat een verhalen, dat je dat echt allemaal meemaakt zo ver hier vandaan.Iets om nooit meer te vergeten. En kan ik jou bellen als ik hier last heb van iets groots en zwarts. Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat jij echt tussen de spinnen hebt gezeten, doe het je niet na hoor. Tot gauw weer kus sil

  • 12 April 2005 - 08:00

    Vincent:

    Hoi Ilse,
    Wat een geweldige site. Jammer dat het plaatsen van foto's niet lukt. Ik zou graag eens zien waar je woont en hoe je werkt in het onderwijs. Echt dapper van je dat je bent gegaan.
    Wil je mij binnenkort mailen naar De Kempel en vertellen over jouw ervaringen in het onderwijs. Ik ben ook benieuwd naar alles wat zij (Surinaamse collega's) van jou leren op het gebied van didactiek.

    Veel onderwijsgroeten van Vincent

  • 12 April 2005 - 18:35

    Lieke:

    Hey Ilse!!
    Echt super wat je allemaal hebt meegemaakt daar!Kan ik even relaxen met jouw leuke verhalen na n drukke dag bij de abn.Hoe gaat het verder met je stage? Kun je de surinamertjes er n beetje onder houden?Houdt nog even vol met de krentjes!
    Heel veel succes en plezier nog daar!
    kus lieke

  • 14 April 2005 - 16:26

    Marijke:

    Hoi Ilse!

    Ik heb je vorig jaar een keer gesproken toen ik net terug was uit Suriname dat jij daar ook graag heen wilde. Nu zit jij daar! Ik heb aan Janneke Mols je adres gevraagd was benieuwd hoe jij het daar vond?
    En op welke school loop je stage?!?!?
    Vind jij het lesgeven daar ook net als op het speciale onderwijs?!??! Of heb jij wel schatjes? Hoe is het stappen?

    Nou ja nog heel veel plezier.

    Groetjes Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ilse
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1419
Totaal aantal bezoekers 13959

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: